راهنمای جامع خرید قنداق نوزاد

کدام نوع قنداق مناسب نوزاد من است؟

یکی از شیوه های نگهداری نوزاد که به خواب بهتر برای نوزاد می‌انجامد، قنداق کردن نوزاد است. قنداق کردن به معنی پیچاندن نوزاد در پارچه است به صورتی که حرکت کودک محدود شود. قنداق به دلیل داشتن فضای تنگ، نوزاد را به یاد دوره جنینی و رحم مادر می‌اندازد و به همین دلیل کمک می‌کند نوزاد آرام بخوابد. قنداق کردن نوزاد اگر با دقت انجام شود کار ساده ای است. باید در نظر داشته باشید که باید بین قفسه سینه نوزاد و پتو دو انگشت فاصله باشد و از محکم و سفت قنداق کردن اجتناب کنید. به این صورت نوزاد نیز احساس راحتی می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که قنداق از پارچه ای با جنس لطیف ساخته می‌شود تا به راحتی هرچه بیشتر کودک بیانجامد. قبل از تولید انبوه پارچه قنداق، مردم از ملحفه یا پتو برای قنداق کردن نوزادان خود استفاده می‌کردند.

جدید ترین قنداق های موجود در بازار

پس از آن که قنداق کردن نوزادان توسط محققان تایید شد، شرکت های تولید کننده سیسمونی، انواع قنداق ها را در شکل ها و رنگ ها و سایز های متنوع به تولید انبوه رسانده و روانه بازار کردند. از میان انواع قنداق ها که در ادامه نام می‌بریم، قنداق سوئیسی و قنداق فرنگی از مدل های رایج و محبوب میان والدین هستند.

·       قنداق فرنگی

1.    قنداق فرنگی پادار

2.    قنداق فرنگی زیپ دار

·       قنداق کلاه دار

·       قنداق چسبی

·       قنداق های عروسکی

·       قنداق سوئیسی دکمه ای

امروزه طرح و مدل قنداق ها زیبا تر شده و با طرح های عروسکی، کودک شما را دوست داشتنی تر می‌کنند.

 جدید ترین قنداق های موجود در بازار

انواع قنداق نوزاد

قنداق پیچشی: استفاده از این نوع قنداق، از سنتی ترین روش هاست و مادامی که دور نوزاد پیچیده می‌شود، نوزاد را به طور کامل در بر می‌گیرد. برای قنداق پیچشی معمولا از پتو استفاده می‌شود که مناسب فصل های سرد سال است. این نوع قنداق در آغوش گرفتن و شیر دادن به نوزادان ریز جثه را برای مادران راحت می‌کند و برای قرار دادن نوزاد در کالسکه نیز مناسب است.

قنداق زیپی: این نوع قنداق مثل یک ساک پارچه ای بوده و پس از این که نوزاد درون آن قرار گرفت با زیپ بسته می‌شود. بعضی از قنداق های زیپی دارای دو زیپ در دو طرف هستند که فرایند تعویض پوشک را برای والدین راحت تر می‌کند.

قنداق کیسه ای: این مدل ترکیبی از قنداق سنتی و زیپی بوده و علاوه بر پوشاندن کامل بدن، امکان بیرون ماندن دست نوزاد از قنداق را فراهم می‌کند.

قنداق چسب دار

برای مشاهده انواع مدل، طرح و قیمت قنداق های الا به صفحه قنداق نوزاد در این وب سایت مراجعه فرمایید.

انواع قنداق نوزاد

مزایای قنداق نوزاد

v   ایجاد حس آرامش و راحتی نوزاد: در گذشته دور تمام والدین نوزادان خود را قنداق می‌کردند اما نسل بعد معتقد بودند که این کار به اسکلت و لگن نوزاد آسیب می‌زند، به همین دلیل از قنداق کردن نوزادشان خودداری کردند. اما امروزه متخصصان با توجه به بررسی های صورت گرفته در دهه 90 میلادی، تایید کرده اند که قنداق کردن برای نوزادان مناسب است و باعث ایجاد حس آرامش و راحتی در نوزاد می‌شود. قنداق کردن برای نوزاد تداعی کننده احساسی است که در رحم مادر داشته و به همین دلیل قنداق کردن نوزادان نارس تسکین دهنده استرس های محیطی برای آن هاست.

v   خواب بهتر کودک: قرار گرفتن دست و پای کودک در قنداق، باعث کاهش دامنه حرکتی نوزاد شده و با جلوگیری از غلت خوردن، کودک به دلیل تکان خوردن های بیش از حد خود بیدار نمی‌شود. همچنین قنداق کردن از بیدار شدن نوزاد به دلیل رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

مقاله پیشنهادی این بخش : علائم و درمان رفلاکس معده

معایب قنداق نوزاد

اگر قنداق کردن نوزاد به شکل درست انجام نشود، احساس ناراحتی در کودک ایجاد می‌کند.

o      از چند پتو یا پتوهای سنگین برای قنداق کردن استفاده نکنید، زیرا باعث گرمازدگی نوزادتان می‌شود.

o      قنداق کردن دائمی نوزاد توصیه نمی‌شود. زیرا باعث می‌شود به موقع گریه نکند و به همین ترتیب شیر کمتری بخورد و رشد مناسبی نداشته باشد.

o      پیچیدن محکم نوزاد می‌تواند فرایند رشد مفاصل را مختل کند و باعث رشد نامناسب لگن شود. به منظور جلوگیری از این رخداد، نباید قنداق را محکم ببندید. اگر قنداق کردن نوزاد به صورت اصولی و درست انجام شود، نه تنها باعث ایجاد مشکلی نمی‌شود، بلکه به رشد بهتر نوزاد نیز کمک می‌کند.

 معایب قنداق نوزاد

زمان مناسب برای قنداق کردن

اکنون به عنوان پدر یا مادر ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که نوزادتان چه مدت زمانی را می‌تواند در قنداق قرار بگیرد؟ نوزاد تان 2 الی 3 ماهگی می‌توانند از قنداق استفاده کنند، اما به محض آن که دیدید کودکتان در تلاش برای حرکت کردن و غلت زدن است زمان آن فرا رسیده که قنداق کردن را کنار بگذارید و به کودکتان اجازه دهید تا آزادانه دست و پای خود را تکان دهد.

شیر دادن در قنداق

نوزادان هنگام شیر خوردن، با تکان دادن دست و پای خود سینه را پیدا می‌کنند. به همین دلیل قنداق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن او مانع از تغذیه کامل می‌شود. بنابراین به والدین توصیه می‌شود هنگام شیر دادن به نوزاد او را از قنداق خارج کنند. همچنین بدن نوزاد هنگام شیر خوردن گرم می‌شود و قرار گرفتن در قنداق احتمال گرمازدگی وی را بیشتر می‌کند. مناسب ترین زمان برای قنداق کردن نوزادتان، زمان خواب است.

در ادامه توصیه میکنیم که بلاگ نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را درباره مزایا و معایب استفاده از قنداق مطلع سازیم. در این نوشته شما را با انواع مختلف قنداق نوزاد آشنا کرده و در ارتباط با نحوه استفاده از آن در شرایط مختلف نیز سخن گفتیم. امیدواریم که این بلاگ برای شما مفید واقع شده باشد.

در انتها مقاله پیشنهادی : قنداق کردن نوزاد چگونه است؟

 

 

مطلب های تصادفی